Wednesday, November 23, 2011

Despre Vermeer Van Delft

Bunul simţ merge pe cărările bătătorite; geniul, niciodată. Iată de ce mulţimea, nu întru-totul fără motiv, e gata să îi trateze pe oamenii mari ca pe nişte nebuni. (Cesare Lombroso)

Parca si acum imi amintesc lectia profesorului Caius, care venise in 1995 de la liceul Saguna, sa ne predea "Istoria Culturii", despre Vermeer Van Delft. Descrierile picturilor sale, precum Dantelareasa, Astronomul, Femeia in albastru, Fata cu turban sau cercel de perla, ramasesera atat de vii in imaginatia mea, incat primul meu contact cu picturile sale, la Louvre, in 2000, mi-a taiat respiratia. Poate ca uitasem sa respir,sau nu indrazneam, parca de frica sa nu ma trezesc dintr-un posibil vis, simtul meu vizual era cuprins totalmente de creatia artistului, in minte rasunandu-mi descrierea detaliata a profesorului Caius Dobrescu. Era Dantelareasa, chiar in fata ochilor mei,mai reala decat mine, mai curata si mai frumoasa decat mi-o putusem imagina vreodata, mai perfecta decat in albumele de arta ale tatalui meu. A urmat apoi portretul chipului angelic al fetei cu cercel de perla, fata care ascundea in spatele chipului o intreaga poveste. Dupa cativa ani am hotarat sa vizitez Rijksmuseum in Amsterdam, sa vad cu ochii mei Laptareasa, Femeia in albastru citind o scrisoare si alte capodopere ale lui Johannes Vermeer si ale lui Rembrandt, despre care va voi vorbi cu alta ocazie.






No comments:

Post a Comment